پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ |۲۹ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 3, 2024

در اثر مجاهدت و تلاش‌های علمای شیعه در برهه‌هایی از تاریخ تشیع، جهش‌هایی صورت گرفته است که به صورت نقطه‌هایی درخشان در آسمان تاریخ تشیع می درخشد و باعث افتخار ما در میان سایر مسلمانان است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله مصباح‌یزدی، امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفتند: تحولاتی که در عرصه تحقیق و پژوهش بعد از انقلاب به برکت خون‌هایی که در این راه ریخته شده پیدا شده، موجب تولد دوباره حوزه‌ها شده است و این حجم عظیم تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته قبل از انقلاب قابل تصور هم نبود.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزودند: کتاب الذریعه شیخ آقا بزرگ تهرانی یکی از جامع ترین کتاب ها در زمینه تبیین خدمات علمای شیعه است که در پاسخ به بی‌مهری‌ها دانشمندان غیرشیعی در مواجهه با خدمات علمای شیعه صورت گرفته است و در صدد بیان زحمات و تلاش های بزرگان شیعه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کردند: شیخ آقا بزرگ انسان بسیار ممتاز، متواضع و مقید به آداب شرعی بود و زحمات زیادی در تالیف کتاب الذریعه متحمل شده است و اگر یک دهم امکانات امروز در اختیار ایشان بود کار خیلی سریع تر، کامل تر، منظم تر و مفید تر انجام می گرفت.

ایشان  با اشاره به دشواری های تحقیق و پژوهش در زمان‌های پیش از این، فعالیت های صورت گرفته توسط علمای شیعه را بسیار ارزشمند و قابل تحسین عنوان کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشتند: در مسائل علمی و پژوهشی باید کار برای خدا باشد و نباید همه چیز را در گرو اسباب مادی دانست، چرا که علمای ما با کمترین امکانات توانستند کارهای بسیار بزرگی انجام دهند، البته این امر بدون عنایات غیبی و توجه خدا و ائمه (ع) قابل اجرا نبود.

آیت‌الله مصباح‌یزدی، علامه طباطبایی را به عنوان الگویی برای پژوهشگران و محققان عنوان کرده و گفتند: اگر کار برای خدا باشد، خدا برکت می‌دهد، چنانچه امکانات مادی علامه طباطبایی در حد صفر بود و عمده هزینه زندگی‌اش را از راه حق‌التالیف تفسیر‌المیزان تامین می شد که ماهانه در حد 500 تومان بود، اما خدا به کارش برکت داد و امروز کسی نیست که بخواهد در مسائل اسلامی تحقیق کند و از تفسیر‌المیزان بی‌نیاز باشد.

ایشان افزودند: علامه طباطبایی بالاترین منبعی که در مراجعه به آیات قرآن در اختیار داشتند معجم‌المفهرس بود و برای هر بحثی و آیات مرتبط را مرور می‌کردند و در تالیف تفسیرالمیزان، جمع‌آوری، تنظیم و رجوع به منابع را خودشان انجام می‌دادند.

رییس موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی‌(ره) خطاب به محققان و پژوهشگران اظهار داشت: در حین انجام کار به هیچ وجه کوتاهی نکنید، مطالب علمی را سبک نشمارید و با مزایای مادی معاوضه  نکنید،  سعی کنید کارهایتان برای خدا باشد و خدا خوب می داند نیازهای ما را از چه راهی تامین کند، چرا که کار در مسائل دینی و معنوی به هیچ وجه قابل مقایسه با مسائل مادی و اسباب ظاهری نیست و روال کار علمای شیعه در طول تاریخ این را ثابت کرده است.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha